Lorem ipsum
Class aptent taciti sociosqu ad litora
Головна » Статті » Соціально-психологічна служба » поради для вчителів

Міні-тренінг "Як навчити дітей безпечної поведінки в Інтернеті"

Міні-тренінг "Як навчити дітей безпечної поведінки в Інтернеті"

Мета: Формування вмінь навчати учнів безпечної поведінки в Інтернеті.

 

1. Вступ

Вдосконалення інформаційних технологій створює умови для ефективного розвитку сучасного суспільства. Комунікаційні засоби стали невід’ємною складовою життя людей у всіх сферах діяльності. Мобільні телефони, комп’ютери та Інтернет, розширивши комунікаційні, просторові й часові межі, розкрили нові можливості для спілкування, освіти, праці, відпочинку та творчої самореалізації особистості.

Кількість користувачів мобільних телефонів та Інтернету щодня невпинно збільшується. Більшою їхньою частиною є молодь.

Незважаючи на безумовно позитивну роль сучасних комунікаційних засобів та Інтернету, існують певні ризики у використанні інформаційних технологій. Особливу небезпеку незахищений інформаційний простір приховує для дітей.

 

2. Вправа «Не хочу хвалитися, але я…»

Мета: Зняття психоемоційного напруження.

Хід трави: всі учасники по черзі продовжують вислів, що починається зі слів: «Не хочу хвалитися, але я…» і називають ім’я сусіда.

 

3. Інформаційна хвилинка

1,8 млрд. людей у світі підключені до Мережі Інтернет. Щороку зростає кількість користувачів, серед яких дедалі більше дітей і підлітків. У розвитку Інтернету виділяють три етапи:

1. Розвиток систем обробки інформації (у цей час активізувалися пошукові системи – Yahoo, Google).

2. Поширення електронної комунікації та комерції (онлайн-магазини, Amazon, Ebay).

3. становлення інтернету як найбільшого середовища спілкування (соціальні мережі та блоги (мережеві щоденники), Facebook, You Tube, Skype, Twitter, Blogger, MySpace та ін.).

 

4. Вправа «Коло думок»

Дайте відповідь на питання:

Чим приваблює Інтернет дітей і підлітків?

Кожен учасник висловлює одну причину

Психологи виділяють такі причини:

Різноманітне спілкування.

Утамування інформаційного голоду.

Пошук нових форм самовираження.

Анонімність і віртуальна свобода (моделювання множинності «я»).

Відчуття спільності та приналежності до групи.

5. Релаксаційна вправа «Перетворення»

Мета: дати можливість членам групи виразити себе через різні асоціації, підкреслюючи елементи подібності. Час-5 хвилин.

Кількість учасників - без обмежень.

Матеріали - не потрібні. Особливі вимоги до приміщення - відсутні.

Процедура: учасники сидять на стільцях по колу. Тренер пропонує учасникам завершити кілька речень на кшталт того: "Якби я був книгою, то був би...". Усі відповідають по черзі (відповіді, природно, зводяться до небагатьох варіантів, наприклад, словник, книга поезій, енциклопедія тощо). Так само тренер пропонує ще кілька речень, замінюючи ключове слово, яким є узагальнююча категорія (книга, їжа, пісня, музика, явище природи, вид транспорту тощо). Знов відповіді різні (їжа- каша, пиріжок, картопля тощо; явище природи - дощ, вітер, сніг тощо), але всі вони стосуються однієї категорії. Наприкінці вправи тренер підкреслює, що при всій індивідуальній різниці асоціативного ряду всі відповіді належать до спільних категорій, тобто всі учасники - особистості, але вони подібні один до одного, тому являють собою гурт.

 

6. Робота у групах «Переваги і недоліки Інтернету»

Мета: розкрити основну ідею тренінгу

Хід роботи: учасники у групах створюють колажі, які ілюструють переваги та недоліки (загрози) користування Інтернетом для дітей. Дві групи формують поради для батьків та правила для учнів щодо безпеки і Інтернеті

Рівень обізнаності українців щодо безпеки дітей в Інтернеті.

 

На які ризики діти наражають себе в Інтернеті?

1. Комп'ютерні віруси. Можуть пошкодити апаратне і програмне забезпечення персонального комп'ютера.

2. "Дорослий" контент. Маються на увазі сайти із порнографічним змістом, а також сайти, що містять сцени жорстокості та насильства.

3. Інтернет-залежність. Найпопулярніші за відвідуваністю серед дітей ресурси в Інтернеті - соціальні мережі.

пСихОлОГІЧНІ СиМптОМи:

  • гарне самопочуття або ейфорія під час роботи за комп’ютером;
  • неможливість зупинитися;
  • постійне збільшення кількості часу перебування в інтернеті;
  • зневага до родини та друзів;
  • відчуття спустошеності, тривоги, роздратованості в періоди перебування
  • поза інтернетом;
  • брехня про свою діяльність своїм близьким;
  • проблеми з навчанням.

фІзиЧНІ СиМптОМи:

  • біль у зап’ястях через тривалу перенапругу м’язів;
  • сухість в очах;
  • головний біль;
  • біль у спині;
  • нерегулярне харчування;
  • нехтування особистою гігієною;
  • порушення сну.

 

4. Інтернет-шахрайство. Викрадення особистої інформації і паролів, викрадення банківської інформації.

 

 Правила безпеки під час роботи в Інтернеті.

Використовуйте ліцензійні антивірусні програми та регулярно оновлюйте антивірусні бази.

Не друкуйте особисті дані своєї родини на незнайомих сайтах.

Не розповідайте про статки своєї родини під час роботи у чаті, контактах.

Kод кредитної картки не може бути ключем до будь-яких програм.

Нікому не роздавайте свої паролі.

Не спілкуйтеся в Інтернеті з незнайомими людьми - ви не знаєте, хто знаходиться по той бік екрану.

Не поспішайте користуватися "безкоштовними" пропозиціями - ви можете встановити шкідливе програмне забезпечення.

Не користуйтесь носіями інформації і програмним забезпеченням сумнівного походження.

Ніколи не відкривайте листи, які з'явилися у вашій електронній скринці, якщо ви не можете визначити відправника.

Будьте уважні, коли працюєте в Інтернеті - звертайте увагу на англомовні повідомлення для відвідувачів сайтів.

 

7. Вправа «Знайди пару»

Мета: активізувати взаємодію учасників та з'ясувати статистичні дані про обізнаність користувачів Інтернету.

Хід вправи: учасники отримують розрізані дані про обізнаність користувачів щодо Інтернету та мають знайти пару, аби скласти їх.

 

76%батьків не знають, які сайти відвідують їхні діти

28% дітей готові надіслати свої фотокартки незнайомцям у Мережі

17% без вагань повідомляють інформацію про себе і свою родину – адресу, професію, графік роботи батьків, наявність цінних речей у домі

22% дітей періодично потрапляють на сайти для дорослих

14%опитаних час від часу відправляють платні SMS за бонуси в онлайн-іграх і лише лише  деякі звертають увагу на вартість послуги

 

95 % батьків вважають, що навчати дітей безпеці в Інтернеті повинні вчителі.

 

8. Вправа «Незнайомі слова»

Мета: ознайомитись із видами загроз в Інтернеті

Хід вправи: учасники отримують листочки із визначеннями незнайомих понять.

Геймінг. Надмірна зацікавленість індивідуальними та/або мережевими онлайн- іграми. Агресивні ігри здатні зашкодити психіці дитини. Не слід вводити в арсенал дитячих ігор агресивні ігри з деструктивним змістом, що закликають до насилля і руйнування. Такі ігри негативно впливають на психіку дитини, підвищують тривожність і дратівливість, роблять її більш збудженою і неслухняною, вчать вирішувати проблеми з позиції сили. Конфлікти, що виникають між гравцями, можуть призвести до драматичних наслідків у результаті з’ясування стосунків у реальності.

Кібероніоманія. Неконтрольовані покупки в інтернет-магазинах, без необхідності їх придбання та урахування власних фінансових можливостей, постійна участь в онлайн-аукціонах.

Кіберкомунікативна залежність (надмірне спілкування у чатах, участь у телеконференціях).

Кіберсексуальна залежність (нездоланний потяг до обговорення сексуальних тем на еротичних чатах і телеконференціях, відвідування порнографічних сайтів).

Перехід від віртуальних стосунків до реальних

- залучення неповнолітніх до сексуальних стосунків;

- залучення через інтернет дітей і підлітків до протизаконної діяльності;

- знайомства через інтернет з метою пошуку сексуального партнера

Секстинг – новий вид розваг: фотографування себе у роздягненому вигляді на камеру телефона чи комп’ютера, з метою пересилки знімків друзям.

Частіше за все секстинг використовують закохані пари, ті, хто хоче вихвалитися перед знайомими романтичними стосунками або підлітки, які розраховують на взаємність.

Нав’язливий веб-серфінг - блукання по Мережі, пошук у віддалених базах даних (відвідування сайтів новин, читання інформації на форумах, блогах, перегляд і прослуховування інформації в різних форматах). Веб-серфінг затягує дитину, відволікаючи її від навчання та інших справ, оскільки, потрапивши в інформаційний потік, втрачається відчуття часу.

Адиктивний фанатизм (релігійний – сектантство, політичний – партійний, національний, спортивний, музикальний і т.ін.).

Хакерство. Основні мотиви хакерства: допитливість, боротьба за вільне розповсюдження і доступність інформації, самоствердження, відчуття власної сили, захоплення процесом, недостатність пізнавальної активності при навчанні, належність до «хакерскої культури», залежна поведінка.

Гаджет-адикція (пристрасть до заволодіння конкретним мобільним обладнанням, приладом, що має вихід у інтернет: стільниковим телефоном, смартфоном, комунікатором, міні-комп’ютером і залежність від його використання).

Кібербулінг – одна з форм переслідування дітей і підлітків з використанням цифрових технологій. Кібербулінгу підлягають діти, яких відштовхнули однолітки. Іноді для цього створюються сайти, де розміщуються компрометуючі матеріали на дитину, яку переслідують.

Кібергрумінг. Входження в довіру дитини з метою використання її у сексуальних цілях. Злочинці добре розуміються на психології дітей і підлітків та орієнтуються в їхніх інтересах. Встановлюючи контакти в соціальній мережі або на форумах з дітьми, що знаходяться у пригніченому психологічному стані, вони співчувають, пропонують підтримку, обговорюють з дитиною питання, які її турбують, поступово переводячи їх у сексуальну площину, а потім пропонують перейти до стосунків у реальному світі.

 

9. Вправа «Флешка»

Мета: з'ясувати особисті ситуації вчителів, пов'язані з Інтернетом.

Хід вправа: Учасники по колу передають флешку та розповідають про цікаві, кумедні чи дивні ситуації, пов'язані з комп'ютером та Інтернетом.

 

10. Підбиття підсумків.

Категорія: поради для вчителів | Додав: Галочка (26.10.2016)
Переглядів: 1234 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar