Головна » Статті » Соціально-психологічна служба » поради для вчителів |
Особливості адаптаційного періоду у 5-му класі
Упродовж шкільного навчання учням доводиться пристосовуватись до різних ситуацій. Переступаючи поріг школи, дитина увесь час адаптується: до дітей, до вчителів, до уроків, до нового режиму дня. Одним зі складних адаптаційних періодів є навчання у 5-му класі Перехід учнів з початкової школи до середньої викликає зростання стресового навантаження як на самих учнів, так і на їхніх батьків. Це пов’язане з появою нового класного керівника, нових вчителів, предметів, кабінетною системою навчання та ще й співпадає з віковими змінами – вступом дитини у підлітковий вік. Учневі доводиться вирішувати ряд проблем психологічного і організаційного характеру, а саме: Як не загубитись в просторах школи? Як розподілити час на перерві і для переходу в інший кабінет, і для відпочинку, і для відвідання їдальні? Що робити, коли ображають старшокласники? Як впоратись із зростанням кількості уроків, а, отже, і домашніх завдань? Як налагодити відносини з різними учителями, пристосуватися до їхніх вимог, методів навчання, а, можливо, і темпераменту? Як стати значимою людиною для класного керівника? Додаються до цього можливі нерозв’язані проблеми, які тягнуться за дитиною з початкової школи, проблеми особистісного характеру, відносин з однокласниками, пов’язані із навчанням тощо. Все це ускладнює роботу класного керівника, знижує її ефективність, часто зводячи нанівець важливі педагогічні зусилля. Але для учня і для учнівського колективу перехід у п’ятий клас може стати початком нового життя, нових успіхів, розкриттям нових граней характеру, власних можливостей, здібностей, прихованих ресурсів. У ході психолого-педагогічного супроводу процесу адаптації п'ятикласників важливі такі складові: - об'єднання зусиль усіх суб'єктів навчально-виховного процесу, зацікавлених в успішному навчанні й повноцінному розвитку п’ятикласників; - координація дій із подолання труднощів протягом адаптаційного періоду учнів 5-х класів, вчителів; - колективна розробка заходів корекційного характеру в педагогічному та психологічному аспектах з усунення причин труднощів адаптації. Рекомендації психолога З метою створення умов для успішної адаптації учнів під час їх переходу до середньої школи Вчителям-предметникам, які читають у 5-х класах, протягом навчального року проводити роботу щодо психолого-педагогічного забезпечення процесу адаптації п’ятикласників до навчання. З цією метою: - враховувати в навчально-виховному процесі вікові психофізіологічні особливості учнів; - забезпечувати наступність вимог між початковою і середньою школою; - - формувати активно-пізнавальне відношення до свого предмету; - розвивати навички самостійної роботи: користування додатковою літературою, словниками, довідниками, інтернет-ресурсами; - спонукати учнів до вивчення правил, практичного їх застосування за допомогою інтерактивних методів; - розвивати уважність, вміння зосереджуватися на окремих деталях; - на кожному уроці проводити фізкультхвилинки; - виховувати почуття відповідальності за одержані знання, переконувати учнів у майбутньому їх застосуванні. Класним керівникам: - спланувати роботу зі здійснення соціально-педагогічного супроводу за результатами діагностичних досліджень психологічної служби школи, зокрема:
- спільно з практичним психологом провести батьківські збори щодо актуальних проблем виховання дітей молодшого підліткового віку, зокрема «Психологія співпраці: як будувати свої взаємини з підлітком?», проводити групові та індивідуальні консультування батьків по проблемі адаптації. | |
Переглядів: 887 | |
Всього коментарів: 0 | |