Lorem ipsum
Class aptent taciti sociosqu ad litora
Головна » Статті » Соціально-психологічна служба » поради для вчителів

Психологічні аспекти формування мотивів навчальної діяльності учнів

Психологічні аспекти формування мотивів навчальної діяльності учнів

Давня мудрість стверджує "Можна привести коня до водопою, але змусити його напитися неможливо". Так само, можна посадити учнів за парти, домогтися ідеальної дисципліни, але без пробудження інтересу та внутрішньої мотивації засвоєння знань не відбудеться, це буде лише видимість навчальної діяльності.

Над проблемою формування мотивації давно працюють викладачі, методисти, психологи. щоправда особливих успіхів поки немає. Тому й застосовують   педагоги на уроках різні прийоми і методи. але все це лише зовнішня мотивація. Вона, звісно, важлива. Але успішність навчання та якість освіти залежить від внутрішніх мотивів кожного учня. Не дарма відомий психолог В.Мясищев, стверджував, що результати діяльності людини на 20-30% залежать від інтелекту і на 70-80% - від мотивів.

Чимало сучасних досліджень доводять, що перевага високого рівня мотивації (більше 60%) спостерігається лише в учнів початкових класів, у 5-9 класах висока мотивація лише у 35% учнів, у 10-11 класах - лише у 29%.

З метою з'ясування переважаючих мотивів навчання в учнів нашої школи було проведено дослідження серед учнів 6-9 класів, у якому взяло участь 136 учнів.

Як виявилось, у 6-х класах переважає соціально орієнтований мотив обов'язку й відповідальності, тобто бажання мати знання, яке в майбутньому принесе користь, на другому місці мотив досягнення успіху, на третьому - пізнавальний мотив, тобто бажання пізнавати щось нове, цікаве, досі невідоме.

У 7-х класах ситуація дещо інша. На перше місце тут вийшов мотив матеріального добробуту, тобто бажання вчитись, аби в майбутньому отримати гарну професію та мати хороші матеріальні умови. Соціально орієнтований мотив, тобто бажання мати знання, що приносить користь людям, на другому місці, всі інші виражені несуттєво.

У 8-х класах знову на першому місці мотив матеріального добробуту, пізнавальний мотив на другому місці, третє місце розділили мотив зовнішнього примусу та уникнення покарань, соціальний мотив та мотив орієнтації на соціально залежну поведінку.

У 9-х класах мотив матеріального добробуту та професійного ствердження є домінуючим у більшої частини учнів. На другому місці пізнавальний мотив, на третьому соціально орієнтований мотив.

Таким чином, якщо простежити динаміку, то поступово соціально орієнтований мотив обов'язку й відповідальності витісняється мотивом матеріального добробуту. Пізнавальний мотив присутній в учнів усіх категорій, але властивий лише невеликій їх частині. Поступово витісняється й мотив досягнення успіху, мотив отримання інформації, мотив престижу. Тобто учні не вважають отримані різносторонні знання способом здобуття престижу серед інших, досягнення успіху у житті. Натомість зростає зовнішній мотив примусу, бажання уникнути покарання та мотив орієнтації на думку інших.

Категорія: поради для вчителів | Додав: Галочка (26.10.2016)
Переглядів: 213 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar