ПРОФЕСІЙНО-КВАЛІФІКАЦІЙНА ХАРАКТЕРИСТИКА
КЛАСНОГО КЕРІВНИКА
ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ
НА ОСНОВІ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Класний керівник – це педагогічний працівник, який здійснює педагогічну діяльність з колективом учнів класу, навчальної групи професійно-технічного навчального закладу, окремими учнями, їх батьками, організацію і проведення позаурочної та культурно-масової роботи, сприяє взаємодії учасників навчально-виховного процесу в створенні належних умов для виконання завдань навчання і виховання, самореалізації та розвитку учнів (вихованців), їх соціального захисту.
ОСНОВНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
КЛАСНОГО КЕРІВНИКА
ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ
Мета діяльності. Забезпечення всебічного гармонійного розвитку кожної особистості в умовах колективної творчої діяльності учнів класу, формування високоморальних якостей в учнів в умовах високоморальних відносин в учнівському колективі.
Сфера педагогічної діяльності – загальноосвітня школа.
Об’єкт діяльності – організаційно-масова, культурно-просвітницька та дозвіллєва діяльність учнів класу, спрямована на їх розвиток.
Суб’єкти діяльності − класний керівник, учителі, які працюють з класом, батьки, вихователь групи подовженого дня, керівники гуртків, спортивних секцій, учні класу.
Продуктивність діяльності − формальний, репродуктивний, конструктивний, творчий рівні педагогічної діяльності.
ВИМОГИ ДО КВАЛІФІКАЦІЙНОГО РІВНЯ КЛАСНОГО КЕРІВНИКА:
Вища (ІІ – ІV рівнів) педагогічна освіта.
Проходження курсів підвищення кваліфікації один раз на п’ять років.
Участь у міжкурсовий період у різних формах підвищення кваліфікації в системі методичної роботи.
БАЗОВІ КОМПЕТЕНТНОСТІ
класного керівника загальноосвітнього навчального закладу
ЯК ПЕДАГОГІЧНОГО ПРАЦІВНИКА
Педагогічний працівник
|
№
|
Базові компетентності
|
Характеристики
|
Ознаки виявлення
|
1
|
Фахова
Здатність до реалізації функцій професійної діяльності
|
Функції:
Мотивації і стимулювання
|
Готовність застосовувати засоби, прийоми, технології щодо мотивації та стимулювання суб’єктів педагогічного процесу
|
Проектувальна
|
Здатність визначати цілі (стратегічні, тактичні, оперативні), планувати процеси для досягнення бажаних результатів, планувати діяльність суб’єктів педагогічного процесу
|
Організаційна
|
Здатність організовувати процеси, створювати умови для досягнення бажаних результатів
|
Конструктивна
|
Спроможність переносити знання та уміння з одного виду професійної діяльності в інший; добирати доцільні методи, форми, засоби педагогічної діяльності; конструювати педагогічні заходи (навчальні заняття, виховні заходи, педагогічні збори тощо); розробляти методичне забезпечення педагогічного процесу
|
Дослідницька
|
Здатність до організації та проведення досліджень (теоретичних, практичних), пошукової роботи; наукового аналізу й узагальнення власного педагогічного досвіду
|
Контрольно-аналітична (діагностична)
|
Спроможність організовувати та проводити процедури контролю, визначати критеріальну основу оцінювання
|
Рефлексивна
|
Здатність до переосмислення процесів, результатів, засобів їх досягнення; визначення шляхів покращення якості процесів та результатів
|
2
|
Соціальна
|
Здатність до життєдіяльності в суспільстві; взаємодії та праці в команді
|
Здатність аналізувати механізми функціонування соціальних інститутів суспільства, дотримуватись соціальних норм і правил;
продуктивно співпрацювати з різними соціальними групами і партнерами в групі, виконувати різні ролі й функції в колективі;
застосовувати технології розв'язання конфліктів, досягнення консенсусу;
працювати в команді;
застосовувати ефективні стратегії спілкування залежно від ситуації, технології говоріння і слухання, ділового мовлення
|
3
|
Загально-культурна
|
Здатність до розвитку культури особистості і суспільства в різних аспектах
|
Спроможність аналізувати й оцінювати найважливіші досягнення національної, європейської та світової, науки й культури;
знати рідну й іноземні мови, застосовувати навички мовлення та норми відповідної мовної культури;
застосовувати методи самовиховання, орієнтовані на систему індивідуальних, національних і загальнолюдських цінностей, для розроблення й реалізації стратегій і моделей поведінки та кар'єри; опановувати моделі толерантної поведінки та стратегії конструктивної діяльності в умовах культурних, мовних, релігійних та інших відмінностей між народами, різноманітності світу й людської цивілізації.
|
4
|
Здоров’язберігаюча
|
Здатність до збереження власного здоров’я
|
Збереження здоров’я фізичного, соціального, психічного і духовного (власного та здоров’я оточуючих);
застосування навичок здорового способу життя, гармонізації режиму праці та відпочинку;
запобігання та попередження професійного стесу та вігорання
|
5
|
Громадянська
|
Здатності в сфері суспільно-політичного життя в Україні, захисту власних прав і свобод, виконання громадянських обов’язків
|
Здатність орієнтуватися в проблемах сучасного суспільно-політичного життя в Україні;
застосовувати процедури й технології захисту власних інтересів, прав і свобод своїх та інших громадян, виконання громадянських обов'язків у межах місцевої громади та держави загалом; застосовувати способи та стратегії взаємодії з органами державної влади;
використовувати способи діяльності й моделі поведінки, що відповідають чинному законодавству України, задовольняють власні інтереси особи та захищають права людини й громадянина;
робити свідомий вибір та застосовувати демократичні технології прийняття індивідуальних і колективних рішень, враховуючи інтереси й потреби громадян, представників певної спільноти, суспільства та держави.
|
6.
|
Інформаційна
|
Здатність до пошуку, обробки, збереження і створення інформаційних ресурсів та обміну ними
|
Здатність до використання інформаційно-комунікаційних технологій, орієнтуватися в інформаційному просторі, володіти й оперувати інформацією відповідно до потреб ринку праці;
застосовування інформаційно-комунікаційні технології в професійній діяльності та повсякденному житті, раціональне використання комп'ютера й комп'ютерних засобів при розв'язуванні задач, пов'язаних з опрацюванням інформації, її пошуком, систематизацією, зберіганням, поданням та обміном;
будувати інформаційні моделі й досліджувати їх за допомогою засобів ІКТ
|
ЗАГАЛЬНОФАХОВІ КОМПЕТЕНТНОСТІ
класного керівника загальноосвітнього навчального закладу
Працівник загальноосвітнього навчального закладу
|
№
|
Загальнофахові компетентності
|
Ознаки виявлення
|
1
|
Функціональні
|
Діагностична – діагностика інтересів, потреб і здібностей вихованців у сфері позакласної, позашкільної освіти.
Прогностична – прогнозування тенденцій та перспектив розвитку здібностей вихованців; прогнозування результатів навчально-виховного процесу з урахуванням найважливіших факторів становлення особистості.
Проектувальна – визначення мети та завдань діяльності у відповідності до діючого законодавства та в залежності від вікових та індивідуальних особливостей кожного вихованця; складання перспективного і поточного плану освітньої діяльності у відповідності до вимог нормативно-правових документів, які регламентують загальну середню освіту.
Організаційна – залучення вихованців до творчої діяльності, спрямування професійної діяльності на пошук обдарованих дітей; забезпечення виконання програми загальної середньої освіти вихованців; здійснення профільного навчання вихованців, допрофільної підготовки, допрофесійної освіти та профорієнтаційної роботи засобами виховної роботи; створення умов щодо дотримання вихованцями техніки безпечної праці та санітарно-гігієнічних норм; ведення відповідної документації та складання звітності; звітування про наслідки своєї роботи та творчої діяльності вихованців.
Методична – розробка навчально-методичного забезпечення виховної роботи з класом; здійснення педагогічно обґрунтованого вибору форм та методів роботи.
Координаційна – підтримка постійного зв’язку з педагогами, які працюють у класі; залучення до творчої діяльності митців та народних майстрів, співпраця з батьками, громадськістю, налагодження взаємодії з установами й організаціями, діяльність яких відповідає напрямам виховної роботи, органами місцевої влади.
Дослідницька – здійснення дослідно-експериментальної діяльності щодо вдосконалення системи виховної роботи з учнівським колективом.
Контрольно-аналітична – здійснення аналізу результатів навчання, виховання та розвитку учнів класу; аналіз активності та результативності участі учнів у виховних позакласних, позашкільних заходах, виставках, конкурсах різного рівня;
Рефлексивна – здійснення аналізу та самооцінки власної професійної діяльності; розробка програми та планування особистого професійного розвитку, самоосвітньої діяльності.
|
2
|
Когнітивні
|
Фахово-теоретичні компетенції – готовність застосовувати у практичній діяльності знання теорії і методики виховної роботи з учнівським колективом класу.
Фахово-методичні компетенції – спроможність дотримуватися у практичній діяльності вимог чинного законодавства України, а також нормативних документів Міністерства освіти і науки України, інших центральних уповноважених органів виконавчої влади з питань виховної роботи; правил і норм охорони праці, безпеки життєдіяльності, санітарно-гігієнічних норм та протипожежного захисту в умовах загальноосвітньої школи.
Фахово-технологічні компетенції – здатність розробляти, застосовувати, переносити в нові ситуації технології організації позакласної, позашкільної виховної роботи; критерії і технології оцінювання діяльності вихованців.
|
3
|
Діяльнісні
|
Методико-технологічні компетенції – здатність планувати, організовувати, активізувати та оцінювати навчально-пізнавальну діяльність вихованців; застосовувати сучасні методи і форми навчання та виховання, педагогічні технології; здійснювати діагностику певних аспектів шкільної освіти, самоаналіз власної педагогічної діяльності, планувати самоосвітню діяльність.
|
4
|
Соціальні
|
Фахово-методичні компетенції здатність проводити організаційно-масову та культурно-просвітницьку роботу. Організація співпраці з педагогічними працівниками, учнями, батьками, громадськістю, організаціями, установами тощо.
Фахово-технологічні компетенції створення банку описів технологій виховної роботи. Прогнозування результатів використання тієї чи тієї інноваційної технології на основі чіткого усвідомлення її суті, оцінки своїх можливостей щодо її використання і особливостей учнів, їхніх інтересів і потреб.
|
5
|
Комунікативні
|
Фахово-методичні наявність розвинутих мовленнєвих навичок, володіння різними мовами (рідною та однією-двома іноземними), вміння складати ділові папери та ін.
Фахово-технологічні забезпечення інтеграції закладу освіти в зовнішнє інформаційне середовище, володіння сучасними засобами зв'язку, використання Інтернет-ресурсів у фаховій діяльності.
|
6
|
Особистісні
|
Громадянські якості: патріотизм, національна самосвідомість, правосвідомість, толерантність, усвідомлення рівних прав, обов’язків і свобод для всіх громадян; здатність до вибору; громадянська гідність, почуття громадянського обов’язку, почуття громадянської відповідальності, досконале знання державної української мови.
Моральні якості: гуманність, доброта, чуйність, справедливість, чесність, совісність, щирість, дисциплінованість.
Професійні якості: активність, цілеспрямованість, наполегливість, працелюбність, добросовісність, креативність, ініціативність, комунікабельність, самостійність, здатність до рефлексії, мобільність вимогливість, тактовність; емоційна стабільність, поведінкова гнучкість, здатність до саморегуляції своєї поведінки.
|
СПЕЦІАЛЬНОФАХОВІ КОМПЕТЕНТНОСТІ
класного керівника загальноосвітнього навчального закладу
Класний керівник
|
№
|
Спеціально-фахові компетентності
|
Ознаки виявлення
|
1
|
Функціональні
|
Організаційна – організація дозвілля дітей у позакласній, позашкільній роботі у відповідності до діючого законодавства та в залежності від вікових та індивідуальних особливостей кожного вихованця; створення умов для організаційно-масової, художньо-естетичної, спортивно-масової та культурно-просвітницької роботи у загальноосвітній школі; організація позакласної, позашкільної навчально-виховної роботи, змістовного дозвілля дітей та молоді; сприяння розвитку учнівського самоврядування в класі; створення умов для активізації діяльності учнів класу у громадських організаціях, залучення вихованців до участі у районних, обласних, Всеукраїнських та Міжнародних проектах, конкурсах, змаганнях, акціях, форумах та інших культурно-просвітніх заходах; вжиття заходів щодо попередження безпритульності та бездоглядності дітей та молоді у мікрорайоні позашкільного навчального закладу.
Методична – розробка і реалізація ігрових програм, цільових проектів, масових заходів, програм виховної діяльності учнівського колективу класу, програм навчання активістів, членів учнівського самоврядування класу.
|
2
|
Когнітивні
|
Спеціально-теоретичні компетенції – готовність застосовувати у практичній діяльності знання основ історії та теорії педагогіки, соціальної педагогіки, психології, основ культурно-масової роботи, історії виникнення ігор і розваг; основи драматургічної побудови масових виховних, розважальних заходів, основ конферансу; теорії дитячого та юнацького самоврядування.
Спеціально-методичні компетенції – спроможність застосовувати у практичній діяльності знання вимог нормативних документів з питань виховної, культурно-масової, спортивно-масової роботи; методики та технологій підготовки, організації та проведення виховних заходів у загальноосвітній школі, діяльності дитячих та юнацьких громадських організацій; методики проведення ігор і масових виховних, розважальних заходів.
Спеціально-технологічні компетенції – здатність застосовувати принципи розробки виховних, культурно-масових, спортивно-масових та масово-розважальних заходів, програм діяльності дитячих та юнацьких громадських організацій.
|
3
|
Діяльнісні
|
Методико-технологічні компетенції – здатність планувати, організовувати, активізувати та оцінювати виховну, культурно-масову, спортивно-масову діяльність вихованців та роботу дитячих та юнацьких громадських організацій; використовувати сучасні методи, форми, педагогічні технології позакласної, позашкільної виховної роботи та організації діяльності дитячих та юнацьких громадських організацій; спроможність здійснювати діагностику всіх аспектів виховної діяльності загальноосвітнього навчального закладу, класу та діяльності дитячих та юнацьких громадських організацій.
|
4
|
Соціально--комунікативні
|
Спеціально-методичні компетенції здатність до здійснення співпраці в різних напрямах реалізації їх можливостей (керівництво гуртками, проведення екскурсій, участь у виховних заходах тощо). Організація різноманітної діяльності учнівського колективу класу по досягненню мети виховання.
Спеціально-технологічні компетенції Створення умов для впровадження інноваційних технологій в роботу з учнівським колективом класу. Реалізація спроб поєднати цікаві елементи різних технологій виховання у здійсненні виховного процесу в конкретному класному колективі з метою конструювання власної експериментальної технології виховання.
|
5.
|
Особистісні
|
Громадянські якості: патріотизм, національна самосвідомість, правосвідомість, толерантність, усвідомлення рівних прав, обов’язків і свобод для всіх громадян; здатність до вибору; громадянська гідність, почуття громадянського обов’язку, почуття громадянської відповідальності, досконале знання державної української мови.
Моральні якості: гуманність, доброта, чуйність, справедливість, чесність, совісність, щирість, дисциплінованість.
Професійні якості: активність, цілеспрямованість, наполегливість, працелюбність, добросовісність, креативність, ініціативність, комунікабельність, самостійність, здатність до рефлексії, мобільність вимогливість, тактовність; емоційна стабільність, поведінкова гнучкість, здатність до саморегуляції своєї поведінки.
|
РЕЗУЛЬТАТИВНІСТЬ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ:
1. Професійний рівень компетентності педагогічного працівника
- виконання професійних обов’язків;
- рівень розвитку об’єктів та суб’єктів педагогічної діяльності;
- методичні та наукові доробки;
- педагогічна активність (участь у педагогічних заходах різного рівня);
- відзнаки та нагороди.
2. Загальнофаховий рівень компетентності класного керівника
- рівень задоволення освітніх потреб вихованців (за результатами діагностики);
- активність та результативність участі вихованців класу в конкурсах, проектах різного рівня (навчального закладу; району; міста, регіону; всеукраїнського, міжнародного);
- участь у конкурсах педагогічної майстерності.
3. Спеціально-фаховий рівень компетентності класного керівника
- якість проведення виховних заходів;
- рівень задоволення вихованців діяльністю дитячої (юнацької) громадської організації.
|